Selma Anttila - Naisten valtakunta



Naisten valtakunta.

Aasialaisesta sadusta mukaillut

Selma Anttila.






Olipa kerran rikas mies ja hänellä oli kolme poikaa. Se oli vaan surkeata, ettei se rikas mies voinut pidentää elämäänsä. Hän kuoli. Mutta ennen kuolemaansa hän sanoi vaimolleen: — Kun olen kuollut, niin anna kullekin pojalleni sata markkaa ja tehkööt kukin niillä rahoilla, mitä tahtoo.

No, niin! Äiti antoi vanhimmalle pojalle sata markkaa, ja nuorukainen lähti matkalle. Hän oli ahkera ja säännöllinen poika, hankki itselleen oppia. Hänestä tuli taitava kirvesmies. Jonkun ajan kuluttua hän palasi äitinsä luo.

No, sanoi äiti — mitä sinä olet oppinut?

Minä olen kirvesmies, voin rakentaa talojakin.

Hyvä on, sillä ammatilla voimme elää.

Nyt äiti antoi keskimmäiselle pojalle sata markkaa ja lähetti hänet matkalle.

Poika oli ahkera nuorukainen ja tahtoi oppia jotakin. Hänestä tuli suutari. Jonkun ajan kuluttua hänkin palasi kotiin ja äiti kysyi:

Mitä sinä olet oppinut?

Minä olen suutari ja teen kaksitoista paria kenkiä päivässä.

Hyvä on, sillä ammatilla voimme elää, sanoi äiti.

Äiti antoi nuorimmalle pojalle sata markkaa ja sillä hän saisi tehdä mitä tahtoisi.

Poika matkusti, kulki ja kulki — — — ei oppinut mitään ammattia. Hän osti peilin ja maksoi siitä sata markkaa. Se vasta olikin peili. Ken siihen katsoi, tuli niin kauniiksi, että auringon loisto hänen ihanuudestaan himmeni. Sitten hän palasi äitinsä luo.

No, lapseni, minkä ammatin sinä olet oppinut? kysyi äiti.

Äitiseni, olen ostanut peilin, sanoi poika. — Ken tähän peiliin katsahtaa, sen kauneus himmentää auringonkin loiston!

Se on huono ammatti, sanoi äiti. — Mitä sinä hyödyt peiliin katselemisesta.

He muuttivat kaikki toiseen kaupunkiin. Siellä he pysähtyivät katselemaan kaupungin hallitsijan taloa.

Nuo ihmiset eivät ole minun kaupunkini asukkaita. Kutsukaa heidät luokseni! Sanoi hallitsija. Tehtiin niin.

Kun ilta tuli menivät nuorukaiset hallitsijan luo, joka kysyi:

No, nuorukaiset, mikä on teidän ammattinne?

Minä olen kirvesmies, sanoi vanhin veli.

Minä olen suutari, sanoi keskimmäinen — teen kaksitoista paria saappaita päivässä!

Teille on täällä työtä yllin kyllin. Mitä tämä nuorin veljenne taitaa.

Hänellä ei ole ammattia, sanoivat toiset veljet.

No, jotakin hän kuitenkin osaa tehdä, sanokaa vain! kehotti hallitsija.

Taidan minä jotakin, sanoi nuorin veli. — Minulla on peili. Ja ken siihen peiliin katsahtaa, hänen kauneutensa himmentää auringon loiston!

Ei se taito taida sinua pitkälle viedä! sanoi hallitsija.

Talon naiset olivat antaneet palvelijattarensa kuunnella puhelua ja tämä kertoi emännilleen, mitä oli kuullut.

Nuorimmalla on peili ja ken siihen katsoo, tulee niin kauniiksi, että auringon loistokin hänen rinnallaan himmenee, sanoi hän.

Siihen peiliin meidän täytyy saada katsoa, sanoivat naiset. Salaa he kutsuttivat nuorukaisen luokseen.

Sinulla on peili, näytä se meille!

Ohoh, sanoi nuorukainen — siihen peiliin on mennyt isäni perintö, en minä sitä ilmaiseksi näytä.

Annamme sinulle kaikki, mitä tahdot, kun vaan näytät peilin! rukoilivat naiset.

Olen kuullut, että teidän ruhtinaallanne on ihmeellinen pöytäliina, jos annatte sen,
saatte katsoa peiliini.

Naiset antoivat hänelle pöytäliinan ja saivat katsoa peiliin. Ruhtinaan naiset tulivat nyt kymmenin kerroin kauniimmaksi entistänsä.

Jonkun ajan kuluttua lähtivät veljekset pois kaupungista. Ja kun he Jumalan nimeen levittivät pöytäliinan, ilmestyi sille kaikenlaista ruokaa, jota ei voinut loppuun syödä ja kaikenlaisia vaatteita, joita ei voinut loppuun kuluttaa.

He joutuivat matkallansa toiseen kaupunkiin ja pysähtyivät katselemaan sen ruhtinaan
taloa. Ruhtinas näki heidät akkunastaan ja kutsui luokseen.

Mitä te ihmettelette? kysyi hän.

Ihmettelemme vain sinun linnaasi, sanoivat he ja vanhempi veli lisäsi:

Minä voisin rakentaa samanlaisen linnan.

No, koska niin on, astukaa talooni, voimme puhella! sanoi ruhtinas.

Ruhtinaan naiset sanoivat palvelijattarelleen: — Meneppä kuuntelemaan, mitä he puhuvat.

Palvelijatar tuli takaisin ja kertoi, että nuorimmalla veljellä on merkillinen peili. Ken siihen vain katsahtaa tulee niin kauniiksi, että itse auringon loisto hänen rinnallaan himmenee.

Meidän täytyy saada katsoa siihen peiliin! sanoivat ruhtinaan naiset ja lähettivät hakemaan nuorukaista luokseen ja pyysivät:

Näytä meille peilisi!

En ole saanut peiliäni ilmaseksi, sanoi nuorukainen. Se on kallis, hyvin kallis.

Annamme sinulle aarteita niin paljon kuin haluat.

En välitä aarteista, mutta olen kuullut, että ruhtinaalla on malja, josta heruu ihan loppumattomiin teetä, sokeria, hunajaa ja viiniä. Ja vaikka tämän maailman kaikki kansat siitä joisivat, ei se ehtyisi. Jos annatte minulle tuon maljan, näytän teille peilini!

Naiset antoivat hänelle maljan, saivat katsoa peiliin ja tulivat niin kauniiksi, että auringon loisto heidän rinnallaan himmeni.

Nuo kolme nuorukaista lähti jälleen matkalle mukanansa peili, pöytäliina ja malja. He kulkivat ja kulkivat ja joutuivat lopulta erääseen kaupunkiin.

Siinä kaupungissa oli pelkkiä naisia. Ei ainoatakaan miestä näkynyt missään. Tämä huvitti nuorukaisia ja he katselivat ympärilleen. Kaupungin ruhtinatar sattui näkemään heidät ja sanoi sotilasneidoilleen:

Nuo ovat miehiä, luvattomia olentoja meidän valtakunnassamme. Ottakaa kiinni heidät ja viekää vankeuteen.

Vankilassa nuorukaiset tapasivat pelkkiä miehiä. Toiset ryömivät maassa, toiset seisoivat kankeina ja kurjina, kaikki olivat nälkään nääntymäisillään. Kaikki he olivat alasti, ei riepuakaan päällänsä kellään.

Jumalan nimeen! sanoivat nuorukaiset ja levittivät pöytäliinan ja sitten he ottivat maljan esille.

Alastomat saivat kauniita vaatteita ja kaikki ruokittiin herkuilla ja juotettiin teellä ja viinillä. Pian he lihoivat ja suuri riemu ja ilo kaikui vankilassa.

Vankilan vartijat ilmoittivat ruhtinattarelle:

Paha henki on mennyt vankeihin. He ovat kaikki tulleet lihaviksi ja iloisiksi. Nuo kolme nuorukaista, jotka sinne vietiin, näyttävät osaavan taikoa.

Tulkoon yksi noista viimeksi vangituista minun luokseni! käski ruhtinatar.

Kun sana tuotiin vankilaan, sanoi nuorukainen, jolla oli peili. — Minä menen!

Jos sinä menet pois, jäämme kaikki tänne nälkään kuolemaan.

Ette, sanoi nuorukainen — minäpä hankin teille vapaudenkin!

Ja nuorukainen meni ruhtinatar-neidon puheille.

Mikä taikuri sinä olet? kysyi ruhtinatar, millä keinoilla sinä olet huvittanut vankeja?

Minulla on muuan peili. Ken siihen peiliin katsoo, sen kauneus himmentää auringon loiston. Nyt loistaa vankilan sisus sen kaunistamana. On minulla vielä pöytäliina, jolla on merkillinen voima ja onpa minulla ihmemalja. Liinallani tulee loppumattomasti ruokaa, vaikka kaikki maan kansat siitä söisivät, ei se lopu. Maljastani tulee teetä, sokeria, hunajaa ja viiniä. Vaikka kaikki maan kansat siitä joisivat, ei se ehdy. Maailman loppuun saakka minä heidät vaatetan ja ruokin.

Näytä minulle peilisi! sanoi ruhtinatar.

Jos rupeat minun vaimokseni ja päästät miehet pois vankilasta, niin näytän peilini.

Ruhtinatar, joka oli kaupungin hallitsija, rupesi nuorukaisen vaimoksi ja niin peilin omistaja tuli hallitsijaksi, päästi miehet vankilasta, kaunisti taikapeilillään kaupungin kaikki naiset ja antoi heidät miehille vaimoiksi.




Kodin kuvasto 17.12.1910.