Leo Tolstoi - Mestaus

Mestaus

Kirj. Leo Tolstoi




Kolmekymmentä vuotta sitten olin Pariisissa saapuvilla erästä pahantekijää usean tuhannen katselijan läsnäollessa mestattaessa.

Minä tiesin miehen olleen ilkeän pahantekijän, ja minä tunsin kaikki ne järjelliset syyt, joilla vuosisatoja on koetettu puolustaa ja selittää mestausta rangaistuskeinona.

Tiesin sen tapahtuvan täydellä tarkoituksella, perinpohjaisen miettimisen jälkeen; mutta kuitenkin: kun pää erkani ruumiista, huudahdin kovasti hämmästyksestä.

Minä käsitin nyt, en päällä enkä sydämellä, vaan koko olennollani, ettei kaikki nuo viisastelemiset, joilla olin kuullut kuoleman rangaistusta puolustettavan, olleet muuta kuin julmia, hirmuisia tuhmuuksia.

Koottakoon tekoa katselemaan kuinka monta ihmistä tahansa, annettakoon pahalle työlle mikä nimi hyvänsä, - murha on ja tulee aina kuitenkin olemaan murha, suurin synti, jonka maailma voi tehdä.

Ja minä ymmärsin, että se, minkä äsken olin nähnyt - se oli juuri sellainen rikos.





Turun Lehti no 72 21.6.1888.